Fursecuri cu ciocolată


Pentru că astăzi e sărbătoare (facem abstracţie că-i post) o să scriu reţeta unor dulciuri ale copilăriei mele. 
Aşadar, este o reţetă pe care o făceam pe vremea comuniştilor. Anii 80-90. Sunt legată sentimental. Astăzi am făcut doar o porţie (20 de bucăţi), ca să împărtăşesc reţeta cu tine. Când eram mică făceam câte 200 o dată. Poate chiar mai mult. Nişte recipiente imense că nu puteam să le ridic singură. Se făceau, de obicei, în timpul sărbătorilor (de Paşte sau Crăciun/Revelion). Lucram zile şi nopţi în şir la prăjituri de tot felul: Raffaello, Caroline, cornuleţe cu borş şi untură, albă ca zăpada,  etc. (click pentru reţete)

Celiacii ar putea folosi făină de migdale sau orez, în loc de făină de grâu. Pot fi servite cu cremă sau fără. Eu le prefer cu cremă că nu-mi plac biscuiţii în general.

Grad de dificultate: me
diu
Timp de preparare: 40-50 min
Porţii: în jur de 20 de fursecuri, destul de mari

Ingrediente
  1. 1 ou
  2. 2 linguri zahăr
  3. 1/2 pahar ulei de floarea soarelui sau/şi margarină. Eu am pus 1/4 de pahar ulei + 1 lingură plină de margarină
  4. 1 linguriţă amoniac (stins cu oţet sau suc de lămâie)
  5. făină de grâu cât cuprinde, să faci un aluat elastic. Nu foarte moale, chiar puţin tare - dar nu foarte tare, altfel îl vei întinde greu (cam 2+1/2 căni am pus eu dar depinde de făina ta)
  6. Opţional: 1/2 esenţă de rom/vanilie
Pentru cremă
  1. 1 cană lapte (250 ml)
  2. 2 linguri zahăr
  3. 3 linguri făină de grâu
  4. 2 linguri pline cacao
  5. 1 lingură margarină
Opţional: ciocolată pentru garnitură

Mod de preparare
  1. Într-un bol bate oul cu zahărul până devine spumă
  2. Adaugă încet uleiul/margarina amestecând cu o lingură de lemn sau cu mâinile
  3. Stinge amoniacul cu oţet sau suc de lămâie. Îl pui într-un pahar şi torni o linguriţă de oţet/suc peste el. Adaugă-l în bol
  4. Pune făină, în ploaie, încetul cu încetul până faci un aluat elastic. Nu frământa mai mult decât trebuie. Ai făcut aluatul, se întinde e ok (cam 5 min)
  5. Întinde aluatul cu un făcăleţ (se zice pe la noi, în Moldova). Cam 2-3 mm. Nu mai mult că va creşte la cuptor şi devin imense
  6. Taie forme de care vrei şi ai. Eu am folosit 2 măsuri diferite. Pahare. Tu foloseşte ce vrei/ai. Şi-ţi pofteşte inima. Cu cât sunt mai mici cu cât sunt mai drăguţe. Eu n-am găsit nimic cu un diametru mai mic de cel din imagină (2,5-3 cm)
  7. Aşează-le într-o tavă, pune la cuptor (temperatură medie – 200° Celsius), treapta din mijloc; vreme de 8-10 min. NU mai mult că se ard foarte repede. Eu le-am cam ars, că nu am fost atentă. Chiar dacă par albe deasupra, crede-mă, sunt gata!!! Opreşte focul şi scoate-le. Poţi să opreşti cuptorul după 7 min şi le mai laşi înăutru câteva min, cu uşa închisă
  8. Între timp prepară crema. Inspiră-te aici sau: pune făina, zahărul şi praful de cacao într-o cană de lapte. Amestecă foarte bine, pune într-o crăticică, pe foc domol. Amestecă până se leagă bine. (10 min) Ia de pe foc, adaugă margarina. Lasă să se răcească vreo 15 min şi începe să umpli fursecurile. Dacă nu stau lipite mai lasă să se răcească (crema). Dacă cumva e prea tare, mai adaugă ceva lapte (foarte puţin) amestecând energic
  9. Lasă o noapte la rece şi serveşte a doua zi. Numai aşa devin moi. Dacă le serveşti imediat sunt crocante. Mie îmi plac şi aşa şi aşa.
Menţiuni
  1. Când eram mică procedeul formelor era diferit. Foarte lung. Făceam bile în mâini pe care le "turteam". Deci toate erau făcute una câte una. Foarte plictisitor. Mai ales când ai de făcut 200 (+200= 200. Da, e corect. Pentru că se lipesc şi din 200+200= 200. :D)
  2. Fără ou nu am făcut niciodată, dar sunt sigură că se poate. Voi încerca să testez o variantă vegană în curând. Celiacii pot înlocui cu succes făina de grâu cu cea de migdale. Ştiu sigur că funţionează!!!

    Ai grijă să foloseşti AMONIAC şi nu bicarbonat!

    La mulţi ani fericiţi, tuturor muncitorilor! Citeşte acest articol să vezi ce sărbătorim EXACT în această zi.

    Pentru mai multe imagini, te aştept pe Facebook: De gustibus NON est disputandum (gusturile NU se discută). Dacă-ţi place, un like m-ar încuraja. Mulţumesc. 

Trimiteți un comentariu

0 Comentarii